zaterdag 19 april 2014

Muziek op schoot

Dat muziek iets met ons doet is onomstotelijk bewezen. Muziek raakt ons, roept emoties op, beïnvloed onze stemming, troost en zegt zonder woorden veel.
De wonderlijke invloed van muziek begint al in de buik bij een zwangerschap van 20 weken. Vanaf dat moment kan de baby geluiden zoals de hartslag, de stem van de moeder, maar ook geluiden van buiten af waarnemen en zelfs onthouden. Een mooi voorbeeld daarvan is het bijzondere verhaal van een Amerikaanse musicus wier moeder celliste bij een groot orkest was. Toen zij zwanger was van hem studeerde ze een periode lang een concertstuk. Jaren later, zelf inmiddels ook cellist geworden, kreeg hij het zelfde concertstuk onder ogen. Moeiteloos herkende hij zijn eigen partij zonder het ook maar één keer onder ogen te hebben gehad.

Ieder mens heeft de aanleg om muziek te maken. Het is alleen wel belangrijk om daarmee al op zeer jonge leeftijd te beginnen. Komt een kind voor het derde levensjaar regelmatig met muziek in aanraking dan wordt er een stevig muzikaal fundament gelegd. Voor veel ontwikkelingsgebieden van kinderen  is muziek een mooi uitgangspunt. De ontwikkeling van taal, motoriek, sociaal, emotioneel zijn enkele voorbeelden daarvan. Jammer dus dat het maken van muziek op veel scholen, kinderdagverblijven en peuterspeelzalen een ondergeschoven kindje is.

Het is al weer enkele jaren geleden dat Yvonne met haar dochtertje Esther door de logopediste doorverwezen werd naar Centrum de Spiegel om mee te doen aan de cursus "Muziek op schoot"
Esther was een meisje van drie jaar met een achterstand in haar ontwikkeling. Ze praatte bijna niet maar stootte alleen wat klanken uit. Ook in haar motorische en emotionele ontwikkeling liep ze achter. Esther kwam terecht in een kleine groep van zes kinderen waarvan de jongste 1,5 en de oudste 2,5 jaar waren.


Omdat de opbouw van de muzieklessen vaststaat voelde Esther zich al snel vertrouwd. De mix
van samen muziek maken, zingen en dansen versterkte niet alleen het contact met haar moeder maar
stimuleerde ook het spelen met de andere kinderen en dus ook het communiceren. Vooral de muziek spelletjes en opzegrijmpjes met gebaren vond ze een feest. Toen Esther zo ongeveer een jaar op de "Muziek op schoot"cursus zat kwam ze iedere week al zingend op les en praatte ze honderd uit. Mooi om te zien dat kinderen zo snel leren en zich ontwikkelen. Toen zestiger vier jaar was heeft ze enkele jaren de Kleuterwijs lessen gevolgd. Nu samen met andere kinderen van haar leeftijd en zonder haar moeder.

Meer weten?
http://www.universiteitvannederland.nl/college/college-2/

Agnes de Vries is muziek, yogadocente en coach voor kinderen en volwassenen in haar eigen praktijk Centrum de Spiegel. Ze zet zich in om muziek en yoga  onder de aandacht van scholen in Friesland te brengen en geeft les aan basisscholen, kinderopvang, bedrijven en verenigingen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten